lördag 12 december 2015

Virkade stjärnor

En kväll i veckan fick jag plötsligt lust att virka och eftersom jag stickat mycket sockor på sista tiden fanns det små snuttar i soffan som inte duger till annat än nån enstaka rand i följande sockor. Men så kom jag på idén att virka stjärnor att pynta med nu till jul och på en liten stund hade jag virkat sex stycken. Just nu är de upptejpade på spegeln i hallen, men var de till slut kommer hamna är ännu oklart.

På nätet fanns många beskrivningar på hur man kunde virka, men jag gillade ingen jag hittade så jag gjorde nån blandning av alla mönster. Jag använde garnet 7 Bröder från Novita och virknål storlek 3 mm. Såhär virkade jag:

Virka 6 fastmaskor i en magisk ring.
Varv 1: 2 fm i varje fm (12 m)
Varv 2: [1 fm, 2 fm i nästa maska] Upprepa hela varvet (18 m)
Varv 3: 4 lm, 1 fm i andra maskan från nålen, 1 st i nästa maska, 1 dubbelst i nästa maska. Hoppa över 2 fm från "ringen" och virka 1 sm i följande fm.
Upprepa varv 3 fem gånger till. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar