fredag 25 december 2015

De stickade julklapparna

Varje jul får min systers sambo ett par stickade sockor av mig till julklapp, så också i år. Ibland får han också ett par nångång under året, eftersom han sliter sockor fortare än jag orkar sticka dem. Tidigare har jag stickat i Novita Nalle garn på stickor 3 mm, men i år orkade jag inte göra så då det tar ganska lång tid. Istället valde jag Novita 7 Bröder garn och kunde då ha stickor i storlek 3,5 mm. Lite fortare gick det, men slätstickning i mörkt garn för två fötter i storlek 43 hör ju kanske inte till den mest inspirerande stickningen. Helst skulle han vilja ha svart garn, men det får han inte för det finns inget värre än att sticka i svart garn. Den här gången gjorde jag en lite annorlunda resår än jag brukar; 3 räta och 1 avig, istället för den vanliga 2 räta, 2 aviga.



Lillsyrran ville också ha ett par sockor och då vi var till Åbo köpte hon garn som jag skulle sticka av. Rosa såklart och även det i Novita 7 Bröder. Hela december månad har jag lurat i henne att jag inte ens har börjat på dem ännu, trots att det legat klara i påsen med julklappar hela tiden. Mönster fick jag välja själv och det blev Rauha från Ullaneule. Ett enkelt mönster som trots det gav mig lite utmaning då det var så många olika saker att hålla reda på vid hälen. 



Min systerson pratar just nu endast om Minecraft och han skulle egentligen få en annan julklapp, men eftersom jag blev sjuk och inte kunde/orkade ta mig till stan som planerat nu innan jul fick jag hitta på en annan lösning. Dvs. jag köpte garn i matbutiken två dagar innan julafton och stickade ett par vantar. De ska föreställa en Creeper från Minecraft, men jag är inte helt nöjd med garnvalet. Det borde varit mera vitt i det, men sådant fanns inte. Det här garnet är Nalle Taika från Novita och jag stickade med stickor 3 mm. Det svarta är Gjestal Maija och jag har sytt på det efteråt med maskstygn. Det var dessutom meningen att ansiktet skulle bli mitt på vanten, men tydligen kan jag inte räkna så det blev lite snett. 
Jag var lite orolig att jag inte skulle hinna göra dem eftersom flunssan fick mig att däcka på soffan klockan tio kvällen innan julafton, men just innan jag skulle åka till min syster för julfirandet fick jag dem färdiga. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar