torsdag 31 december 2015

I Heart Cables

Enda sedan jag såg Clara Falks bild på hennes dotter i en I Heart Cables mössa har jag velat sticka den. Som vanligt fick jag inte till rätt stickfasthet utan fick prova mig fram. Jag tänkte att min systerdotter skulle få den. 
Den första mössan började jag på många gånger för den såg hela tiden ut att bli för stor, men det slutade med att det blev en liten mössa. Den andra mössan däremot hoppas jag att ska passa, om hon ens vill ha den. 

Garnet är Nordia Vauvalanka. Till den första, den mindre, mössan hade jag stickor 3,25 mm till öronlapparna och den flätade delen och stickor 3 mm till resåren. Den är stickad efter storleken för "infant". Den andra, lite större mössan, är stickad efter storleken för "toddler" och där hade jag storlek 3,5 mm till öronlapparna och flätade delen och storlek 3 mm till resåren. 
På den större mössan gjorde jag en pompom och nu för tiden kan man göra dem på ett enklare sätt än då jag var liten. Då klippte man ut två runda bitar av kartong med hål i mitten och sen sydde man garnet runt, runt tills det inte gick genom hålet mera. Nu har jag köpt "pompom-makers" där man bara snurrar garnet runt först ena halvan och sen den andra, viker ihop den och klipper upp i mitten. Det går väldigt mycket fortare på det här sättet och roligare att göra dem var det också.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar