måndag 14 december 2015

Tovade vantar

Alla vet väl att man inte kan förvänta sig att jag ska komma ut ur en garnbutik utan garn, Det händer ytterst sällan. Förrförra gången jag var till Åbo och besökte Lankamaailma där, kom jag ut med två nystan av Hjertegarn's Hjerte Fine Highland wool av den enkla orsaken att det var mjukt trots att det var 100 % ull och för att jag fick en idé om tovade vantar då jag såg deras tovade provlapp.
Jag stickade ett par stora vantar på stickor 3,25 mm enligt det här mönstret. Eftersom jag inte hade samma stickfasthet gjorde jag enligt storleken XL, och med lite kortare mudd eftersom jag inte gillar lång mudd på vantar.
Då vantarna var klara tvättade jag dem i tvättmaskinen tillsammans med en stor handduk och lite ulltvättmedel. Först använde jag ylleprogram och 40 grader, men då hände ingenting så jag bytte till 60 grader och bomullsprogram.
Vantarna blev tovade, såpass att jag var tvungen att ganska hårdhänt dra i dem till en storlek som passar mina händer. Tummarna hade nästan tovat ihop sig. Nu passar vantarna nog, men lite tajta är de nog och tummens hål är lite för spänt.
Såhär i efterhand förstår jag inte varför jag inte valde bomull och 40 grader istället för 60, det skulle antagligen ha blivit bäst. Jag har garn kvar, men inte så att det räcker till ett par vantar till. Kanske jag ännu köper ett tredje nystan och provar göra om det för att se hur det blir.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar