torsdag 31 december 2015

2015

2015 var året då den här bloggen gick från att handla om lite allt möjligt och mycket handarbete, till att nästan bara vara ett arkiv för mitt handarbete.
Förutom att blogga om det jag gör så sparar jag ett foto av allting  i en mapp på datorn. Enligt den mappen har jag i år gjort (stickat, virkat, sytt) 82 projekt! Det är galet mycket ju! Dessutom har jag saker som bara saknar det sista fixandet och som jag därför inte fotat ännu; en till Loki kofta som saknar kantband och en halsduk/sjal i dockstorlek. Dessutom har jag i min korg med pågående (eller ja, just nu vilande) projekt en virkad filt, en stickad kökshandduk, en babykofta och en socka. 

De roligaste projekten under 2015 är nog Loki-koftan (koftorna), alla virkade leksaker (men framförallt Hjärtekatten Paavo) och min dörrkrans. 




De roligaste påbörjade men ännu inte färdigställda projekten är helt klart den virkade räv-filten som blev tråkig då det mest var kvar en massa trådar att fästa och ett par Martjärn-vantar som jag inte alls bloggat om. 


Jag försöker komma på något projekt som skulle varit tråkigt att sticka, men jag kommer inte på ett enda. Eller ja, det kanske skulle vara något av det som ligger i lådan med ej färdigställda projekt då. De har ju antagligen blivit tråkiga eftersom de inte blivit klara. Inte ens alla enfärgade, slätstickade sockor kan jag säga att har varit tråkiga eftersom det ibland kan vara väldigt rogivande att bara sticka enkel slätstickning runt, runt, runt. 

Stickning är ju dessutom en materialsport och alltid kommer jag på något nytt tillbehör som jag "behöver". De här året har jag inte bloggat om så mycket sådana inköp, men det som först kommer upp i minnet är nog mina pompom-makers som jag köpte nu i december. Så onödig men rolig pryl. En annan grej jag är nöjd över att jag köpt är mina sock-blockare. De har varit i flitig användning vid så gott som varje par färdigställda sockor sedan dess och jag förstår inte varför jag inte köpt dem tidigare. Blockningsvajrarna däremot, som jag köpte i början av året, var en ganska onödig pryl. Jag tror att jag har använt dem två eller tre gånger, men skulle jag sticka mera sjalar så skulle de även användas mera. 

Bilden googlad

Bilden googlad

Jag har även lärt mig några nya saker det här året. Bland annat har jag provat på att sticka många olika sorters hälar, jag har övat och blivit bättre på flerfärgsstickning och jag har steekat ganska många stickade projekt.




Den roligaste nya tekniken är nog ändå att jag nu kan sticka räta maskor baklänges, jag känner på mig att jag kommer ha mycket nytta av den lärdomen.



Få se vad år 2016 ska erbjuda i hantverksväg. Just nu har jag inget roligt alls att sticka, då jag har färdigställt allt halvfärdigt som låg i soffan. Kanske det får bli ett par restgarnssockor tills jag blir inspirerad av något annat. Fast först ska jag fira årsskiftet i jobbets tecken. GOTT NYTT ÅR!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar