torsdag 1 oktober 2015

Stripes


Av en slump (jag "fick" inte köpa garn och borde därför inte alls tittat på garn) hittade jag ett väldigt mjukt garn i förr-förra veckan. Jag trodde först att det var ett akrylgarn då det var så mjukt och inte alls stickigt, men till min förvåning var det 100 % ull. Schachenmayr Originals Wool 125 heter det och jag köpte några nystan. 
En snabb sökning bland mina favoriter på Ravelry gav mig mönstret Stripes och på några få dagar hade jag stickat en liten babytröja. Jag använde sticka 3 mm till resårerna och 3,5 mm till resten. 
Tröjan stickas nerifrån och upp och mitt problem med såna mönster är att jag inte får avmaskningen tillräckligt stretchig så att tröjan går att dra över huvudet. Den här gången googlade jag stretchiga avmaskningar och hittade en (här) som kanske är bra. Den verkar tillräckligt lös nu, kanske till och med lite väl lös för kanten är lite bubblig även nu efter blockning, men kanske det inte syns då tröjan används.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar