onsdag 14 oktober 2015

Stripetebuksa

Det var kärlek vid första ögonkastet när jag såg strikke_mamma_ 's Stripetebuksa på Instagram. Jag gillar ju verkligen randigt och små babykläder är så söta, och roliga att göra. Den här gången har jag dessutom någon att ge dem till, istället för att bara sticka och spara i en låda. Just det här paret ska lilla W få och på hennes mammas önskan är de gjorda i färgerna grå och rosa av det mjuka garnet Cotton Merino från Drops. Jag använde stickor i storleken 3 mm till resåren och storlek 3,5 mm till resten. Byxorna är mönstrets minsta storlek, dvs. 3-6 månader. 
Jag följde mönstret hela vägen tills det var dags för knytband. Dels hade jag nästan slut på garn och dels tycker jag det blir ganska klumpigt att knyta med en i-cord, så jag virkade ett band istället. Jag gjorde fasta maskor tills längden kändes okej och sen gjorde jag en smygmaska i varje fastmaska tillbaka. Till det hade jag en virknål i storleken 4 mm.
Garnmängden förresten, den stämde inte riktigt. Enligt mönstret ska det gå åt 100 g av vardera färg men jag använde bara 50 g rosa och det blev dessutom en liten stump över och av det grå började jag på ett nytt nystan när jag bara hade några få varv kvar, så av den gick det åt max 55 g.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar