tisdag 2 september 2014

01. Needles

Förvaringen för mina stickor ser ut såhär:
 

Alla korta strumpstickor, och några virknålar, har sin plats i en liten före detta chokladask i plåt. Asken e köpt endast för att användas till mina stickor, chokladen i sig var inte så god. Stickorna e fastknutna med garnändar för att kunna skilja de olika storlekarna åt, dvs. alla 3 mm i ett knippe, alla 4 mm i ett o.s.v. 
Mina långa stickor (jumperstickor?) förvaras i en hård plast"tub", där det e meningen att man i bottnet ska kunna ha t.ex. stickmarkörer och annat man behöver. De här stickorna använde jag i början då jag just hade börjat sticka, men nu för tiden använder jag dem aldrig. Det e så otroligt oergonomiskt att sticka med två raka stickor som tar i överallt och jag får så dålig hållning av det. 
Mina favoriter e helt klart därför rundstickan! På rundsticka kan man göra allt, bara den e tillräckligt lång. Min hållning då jag stickar e bäst då jag använder rundsticka och jag får minst ont av det för jag spänner mig inte (inte så mycket i alla fall). 
Jag har provat ganska många olika sorters rundstickor, men de jag tycker allra bäst om hittills e mina Knitpro Karbonz. Jag tycker att de är lagom spetsiga, kabeln e mjuk och följsam och övergången mellan sticka och kabel e rak och smidig så garnet fastnar inte utan löper lätt. Förutom på min 2,75 mm sticka som på ena sidan har en liten kant som allting tar i. Den skulle jag säkert få bytt, men jag har inte orkat ta tag i det. Jag använder dem så sällan så jag står ut med det hacket då jag använder dem. Jag har köpt ganska många fasta rundstickor av den modellen (för jag var för snål att köpa ett kit med tippar och kablar), men jag har även köpt ett par tippar. Båda e lika bra, och nu kan jag tycka att det kanske skulle lönat sig att köpa kitet från början. Men det kanske jag gör i framtiden då de fasta rundstickorna e slutslitna, redan nu börjar kablarna vara ganska böjda för jag har använt dem så flitigt.
Förvaringen för rundstickorna e också det en plåtask som har innehållit choklad (godare än den andra, men inte så god att det lönar sig att köpa den om man inte behöver asken) och i asken ligger alla rundstickor i sin orginalförpackning som har både storleks- och längdmärkning. Asken e lite för liten för att allt ska rymmas i den då stickorna ligger i förpackningarna, men jag har inte kommit på något bra sätt att märka dem med storlek och längd annars så därför får det vara såhär nu tills jag kommer på något.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar