torsdag 6 augusti 2015

Loki



Jag har sett så många fina Loki-tröjor på internet och länge, länge velat göra en likadan. Mönstret har någon gång varit gratis men fanns nu inte att få tag på via Ravelry längre, men efter lite googlande hittade jag någon som skrev att länken till mönstret fanns i forumet där och efter lite mera letande där hittade jag det till sist. Sen fattades ju garnet, och dessutom var jag hemma hos mina föräldrar utan tillgång till mina garner, men mamma har ganska mycket hon också. Eftersom jag var "tvungen" att börja genast snodde jag några nystan av mammas 7 bröder garn från Novita och så lånade jag hennes 3,5 mm och 4,5 mm rundstickor.



Flerfärgsstickning hör fortfarande inte till min starkaste sida, och speciellt då det, som i det här fallet, handlar om 3 färger på ett varv, men ganska bra blev det i alla fall. Mönstret är skrivet för att sticka runt och klippa upp ("steeka") och sen sy i dragkedja, men jag ville ha knappar. Många andra har också gjort med knappar och det finns mycket info om hur andra gjort både på Ravelry och om man googlar. Jag bestämde mig för att göra tre extra maskor mitt fram att klippa i och dem stickade jag en avig, tre räta, en avig. Då tröjan var klar sydde jag steeken på symaskin i de aviga maskorna, först med sicksack-söm och sedan med en rät söm över sicksacken och så klippte jag mittemellan de räta maskorna. Här (hos Clara stickar) och här (hos Dödergök) finns det förklarat hur man kan göra.

Det bästa med detta (förutom att slippa sticka aviga flerfärgsstickade varv) är att alla trådar från färgbyten kan sys fast då man syr på maskinen och sen behöver man inte fästa en massa trådar. På den här tröjan blev kanten mellan där jag klippte och det sydda ganska bred så den klippte jag bort lite från efteråt. En bra lärdom det också, det skulle räckt med en extra maska mellan de aviga. Som avslutning på det hela, då tröjan var blockad, sydde jag för hand på kantband för att dölja kanten som blev där jag klippte. Här (hos Dödergök) finns det förklarat.


Jag är så nöjd över tröjan, det är synd att den ska hamna i en låda, men som vanligt med sådant jag blir extra nöjd över har jag svårt att ge bort det. Storleken på tröjan är för två år, vilket var den minsta storleken som fanns i mönstret. Till tröjan gick det åt ett nystan (150 g) bottenfärg och lite av vardera mönsterfärg. Exakt hur mycket vet jag inte, nystanen var påbörjade och jag vägde dem varken före eller efter.



Det här var så rolig stickning att jag genast på började en till med en annan mönsterfärg. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar