måndag 10 augusti 2015

Backshore

Ifjol på försommaren köpte jag ett gäng nystan mörkblå Essentials Cotton DK. Sen ägnade jag en stor del av semestern åt att sticka en tröja till mig själv, men av någon orsak blev den liggande utan ärmar och har så legat till i år. För en tid sen repade jag upp den tröjan och nu har jag använt garnet till att sticka en Backshore. Eller egentligen nästan två, eftersom jag gjorde hela kroppen i en större storlek och när jag provade den kunde jag konstatera att den var allt för stor. I en storlek mindre sitter den bra tycker jag. Den enda ändringen i mönstret jag har gjort den här gången var att jag stickade två varv på halskanten (där använde jag vitt garn, Candy från Svarta Fåret) och jag gjorde 1 rät, 1 avig resår istället för slätstickning. Jag sydde inte heller v:et i halsen för det blev inte snyggt trots många försök.
Innan blötläggning luddade garnet något förskräckligt, jag var ständigt blåluddig i famnen medan jag stickade och då jag nålade upp tröjan för blockningen borstade jag bort en massa ludd, men nu efteråt luddar den inte alls längre. Tröjan är stickad på stickor 4,5 mm och kanterna på 3,5 mm. Blå färg var svårt att fota, men bilden framifrån stämmer bäst överens med verkligheten. 



Under armen och ner längs sidan gjorde man ett hålmönster runt ökningarna och minskningarna för midjan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar