tisdag 25 augusti 2015

Kökshandduken


Om jag redan nu stickar mina egna disktrasor, så varför inte då också göra mina egna handdukar? Jag har läst om det tidigare, men inte tagit tiden från andra projekt till att sticka en handduk. Nu behövde jag en enkel stickning som inte tog så mycket plats, så då passade det bra med en handduk. Mönstret tog jag från Iinu's blogg, men istället för hennes 52 maskor så lade jag upp 60 maskor. Jag använde storlek 4 mm på stickan och Novitas Puuvilla-Bambu garn. Jag använde hela 50 grams nystanet och då blev handduken fyrkantig. Oblockad mäter den 29 x 29 cm. I mönstret finns ingen förklaring på stickad upphängning, utan hon har sytt fast ett band efteråt. Jag virkade en kedja med luftmaskor från sista maskan vid avmaskningen och så virkade jag smygmaskor i varje maska tillbaka mot handduken. Till sist gjorde jag en smygmaska genom både handdukshörnet och maskan längst ut på den virkade kedjan så att det blev en länk. Nu återstår bara att se hur bra den fungerar som handduk.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar