fredag 14 augusti 2015

Shopping i Stockholm

Jag spenderade en dag i Stockholm i torsdags. Bland all annan shopping på diverse butiker som inte finns i Finland fanns shopping av garn väldigt högt upp på listan. Jag besökte två olika butiker, Makeri 14 och Litet Nystan.

Makeri 14 i Gamla Stan var en väldigt liten men mysig butik, som sålde bl.a Holst Garn i så väldigt många olika färger att beslutsångesten var stor. Jag har tidigare stickat i deras ull-bomull blandning och vet att jag gillar det, och efter en god stunds betänketid kom jag fram till att jag ville ha rött garn. Därifrån köpte jag också en liten projektpåse, med en bild av garn och stickor på såklart.

Om beslutsångesten var stor på Makeri 14 var det nog inget mot hur det kändes på Litet nystan. Där fanns det en hel massa garner som jag gärna hade köpt! Tillslut bestämde jag mig för fyra olika härvor garn och en ny rundsticka. Två härvor var butikens egna handfärgade garn, en till mig och en till mamma och en härva var ett väldigt mjukt alpackagarn som jag nu inte minns vad som hette. Den sista härvan var ett Madelinetosh garn, bara för att jag måste beställa det från mellersta Finland om jag vill ha det här. Sen passade jag även på att klämma på lite garn från Cascade Yarns så jag vet om det sticks ifall jag i framtiden vill göra nåt av det. 

En rundsticka med utbytbara spetsar från Hiyahiya fick också följa med mig hem. Jag har länge velat prova deras spetsiga tippar för att se om det är så enkelt att sticka t.ex. hoptagningar med dem som det sägs. Att kabeln dessutom är sådan att den snurrar i fästet är ju ett stort plus och det ska bli roligt att se om det gör att stickningen löper lättare. 

Tack vare alla nya garner blev min sticksug-lista från innan min semester nu uppdaterad. Lite har jag ju hunnit göra därifrån, men t.ex. sjalen har jag inte ens börjat på trots att jag nystade garnet då för flera veckor sen. Nu vill jag sticka sockor och en mjuk halsduk i alpacka. Kan jag få lite längre semester månne? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar