måndag 12 januari 2015

Test-sockor

Nånstans på internet läste jag om någon som hade gjort en helt "vanlig" häl på ett par sockor stickade från tån upp. Med vanlig menar jag alltså en häl med hällapp och att man plockar upp maskor på var sida om lappen som sedan minskas bort. På sockorna från tån upp blev själva hällappen under foten istället för bakom hälen. 
Det här var jag ju tvungen att testa och jo, det funkar hur bra som helst. 


Plötsligt blev det väldigt enkelt att göra ett par sockor från tån upp. Mina test-sockor gjorde jag av resterna från mina Skew Socks i garnet Austermann Step och på stickor 3 mm. Foten är 15 cm lång. Mönstret ovanpå foten och skaftet är två slätstickade varv och ett varv avigt. 


Hur de sen egentligen passar på en fot är oklart, för jag har ingen att prova på dem på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar