fredag 18 juli 2014

En stickad disktrasa e den bästa disktrasan!

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. En stickad disktrasa e den bästa disktrasan. Funkar lika bra som en köpt, men håller väldigt mycket längre eftersom det bara e att tvätta den då den blivit äcklig för att den ska bli som ny igen. Jag har några stycken i olika garner, men de jag gillar bäst e de som är gjorda av garnet Blend Bamboo från Hjertegarn. 
Igår satt jag i solen på dagen och stickade en och på kvällen stickade jag en medan jag åkte lite båt och tittade på då mina syskonbarn simmade. I morse gjorde jag färdigt den. På två dagar har jag alltså utökat mitt lager med två disktrasor och minskat mitt garnlager med två halva nystan. Jag har stickat med en bambusticka storlek 3,5 mm och mönstret kommer från Hildurs barnbarn. Den första (rosa) gjorde jag enligt mönstret, men jag gillade inte kanten riktigt, så på den andra (lila) gjorde jag kanten som jag brukar, dvs. stickade alltid första maskan på varvet avig och sista maskan på varvet vriden rät. På den rosa la jag upp och maskade av med stretchig uppläggning/avmaskning, men det blev lite väl löst, så på den lila gjorde jag en "cable cast on" och en vanlig avmaskning. 

Svår färg att fånga på bild den där rosa, den ser nästan självlysande ut och det e den inte.. 

2 kommentarer: