måndag 7 juli 2014

En liten babytröja som blev en kofta

Jag stickade en liten babytröja i förra veckan. Den e stickad enligt mönstret Garter Yoke Baby Cardi av Jennifer Hoel, uppifrån och ner med sticka 3,25 mm. Allt garn e rester; det ljusblå e Gjestal Silja, det mörkblå Gjestal Maija och det vita Novita Wool. 
Jag har stickat enligt det mönstret tidigare, men det jag gjorde annorlunda den här gången var att jag stickade den runt, med åtta extra maskor mitt fram, och när den var klar virkade jag två "kanter" med fasta maskor och en stickad maska i mitten. 

Sen klippte jag upp tröjan i den mittmaskan, plockade upp kantmaskor och stickade dem och till sist vek jag ner de virkade kanterna och sydde fast dem på baksidan. Jag e riktigt nöjd med hur fint det blev vid båda knappkanterna, men annars e det nog inte det snyggaste jag gjort. Men jag hade inte heller nån riktigt bra beskrivning, för jag orkade inte se alla filmerna på youtube som finns om man söker på t.ex. "steek". Nu e det bara knapparna och att blocka tröjan som fattas. 



       
Jag lyckades även matcha naglarna med stickningen då jag sydde det sista!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar