söndag 29 juni 2014

En virkad mormorsrute-filt

Jag virkade några rutor av restgarner som jag hittade i lådan under sängen, med tanken om att göra en filt. Sen tog garnerna slut, och då hade jag ännu allt för få rutor till en filt, så jag köpte mera och virkade några rutor till. Sen tog garnet slut igen, då jag hade två rutor för lite. Då bestämde jag mig för att filten fick bli ett varv kortare än tänkt och så började jag virka ihop alla rutor med varandra. Så tog den lila färgen slut. Eftersom jag ändå var tvungen att köpa mera lila garn så köpte jag också lite vitt och virkade de två rutorna som fattades, och sen monterade jag färdigt. Igår blev filten klar. 
Och nu har jag ungefär fyra nystan för mycket garn över, vilket betyder att garnlagret inte minskades nämnvärt av den här filten. 

Mönstret till rutan "Granny Wheel Square" tog jag från bloggen MiA men jag gjorde inte det sista varvet enligt mönstret, utan istället virkade jag stolpgrupper med tre stolpar i varje grupp och i hörnen gjorde jag två stolpar, 3 luftmaskor och två stolpar om samma luftmaskbåge från varvet under. Samtidigt som jag virkade sista varvet, virkade jag ihop alla rutorna med varandra enligt metoden "Continuous join" och den metoden tyckte jag var väldigt smidig. Mycket lättare och snabbare än att sy ihop rutorna och det blir inte heller den där lite utstående kanten som blir om man virkar ihop dem med smygmaskor. 
Garnet jag använde var Drops Paris och virknålen var storlek 4 mm. Filten mäter ungefär 80 x 110 cm. Det blev en väldigt tung filt så det passar nog bättre att ett litet barn ligger ovanpå den och leker, men ett lite större barn kan säkert ha den över sig. 

2 kommentarer:

  1. Tänkte låna min första "riktiga" vuxendeckare på bibblan snart, vad rekommenderar du? :) Det ska inte va något krångligt, typ som Da Vinci Koden… Utan spännande o relativt lättläst! Har läst Isprinsessan av Camilla Läckberg o där slutar väl mina deckarerfarenheter… :)
    Dessutom tycker jag du borde ha bokrecensioner i bloggen! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att jag svara på det här ren, men tydligen int :p men camilla läckberg har ju skrivit många bra böcker om du gillade den. Sen tycker jag att Ann Rosman e bra, hon blandar dåtid å nutid och så vävs det ihop på slutet. Men det finns ju massor av bra deckare, jag kommer int ens ihåg alla jag har läst :p

      Radera