måndag 2 juni 2014

Lila-rosa tshirt!

Av samma mönster som Nemo-tröjan, dvs. Drops 14-27, gjorde jag en lila-rosa randig tshirt. På denna la jag upp maskorna med provisorisk uppläggning, för att på slutet kunna sy ihop framstyckena med kitchener stitch. Ärmarna gjorde jag korta och behövde därför inte göra något åt sidosömmarna, de väntade på en restgarnsbit medan jag stickade ärmen. Maskantalet är samma som för mönstrets minsta storlek, men måtten gjorde jag efter eget huvud. Jag tyckte längden såg bra ut, men det visade sig att den blev lite för kort för en drygt två-åring. Jag kunde säkert använt maskantalet för andra storleken och då hade den blivit bra. Även på denna virkade jag ett varv med fasta maskor runt nedre kanten och ärmarna för att få en snyggare kant. Garnet jag använde till den här var Hjertegarns Blend Bamboo och stickor 3 mm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar