söndag 1 juni 2014

Nemo-tröjan

Nu e den klar, tröjan som först var mera orange än vit och då liknade Nemo-fisken. Då garnet inte skulle räckt, repade jag upp den och stickade om den men med vit istället för orange som bottenfärg. 
Mönstret e taget från Drops och har nummer 14-27, och det var riktigt roligt att sticka då man stickar tröjan med förkortade varv sidledes från ena framstycket, över ärmen, över bakstycken, andra ärmen och sist andra framstycket. Enda sömmen e den för att få ihop ärmen och där gjorde jag en provisorisk uppläggning för att kunna sy med kitchener stitch. Knapphålen gjorde jag enligt youtube-videon one-row buttonhole och jag e verkligen nöjd med resultatet. Nu e det bara knapparna som saknas. Som avslutning virkade jag ett varv fasta maskor runt nedrekanten för att gömma in trådarna som hängde lite löst pga. färgbytena. 
Snabbt gick det, men det kanske beror på att jag gjorde storlek 0-3 månader. 10 maskor mindre hade jag också än vad mönstret angav, för att få rätt mått. Garnet jag använde var rester från snögubben, dvs. Hjertegarns Cotton nr. 8 och stickorna hade storlek 2,5 mm. Det vita garnet tog helt slut, men svart och orange har jag massor kvar av ännu. 
Så fort tröjan var klar kastade jag mig över ett nytt projekt med samma mönster, men mer om det i ett annat inlägg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar