onsdag 14 maj 2014

En sommarhatt!

Min systerdotter fick en stickad sommarhatt av mig igår. Mönstret kommer från Novitas tidning Kesä 2010, men hittas också här på nätet. Garnet är Hjertegarn Blend Bamboo och det gick åt 29 gram till största storleken på stickor 3 mm. Nånting konstigt var det med mönstret för jag fick det aldrig att stämma, men det var bara på ett av 16 varv som det krånglade. Omslaget hamnade på fel plats fast jag gjorde som mönstret angav. Jag kom aldrig fram till vad som var felet och jag orkade inte heller fundera så mycket på det, för mönstret såg rätt ut och som van stickare gick det dessutom att se var man skulle sätta omslaget. 
Jag köpte 100 gram garn för säkerhets skull eftersom mönstret inte angav hur mycket som gick åt till bara mössan, så nu ska jag bara komma på vad jag ska göra av de resterande 71 grammen av den lila färgen. Jag har dessutom 50 gram rosa och några meter vitt av samma garn som alla tillsammans säkert skulle bli något fint. Bara jag kommer på vad det är. I värsta fall får det bli disktrasor av hela högen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar