lördag 29 september 2012

Att färga garn med Kool-Aid (i micron)

På internet finns massor med förklaringar på hur man går till väga för att färga garn med Kool-Aid, det e bara att använda någon sökmotor så hittar man det. Trots detta har jag valt att göra en egen guide om hur man färgar garnet i micron.
Bilderna e från då jag färgade garn i somras. Den dagen var det perfekt väder för färgning, eftersom solen sken och det blåste. På en dag hade jag hunnit färga garnet, låta det torka, nystat garnet och börjat sticka av det!

Men nu till förklaringen:

1. Gör en härva av ditt garnnystan (med metoden man tar va man har, i mitt fall två av mammas stolar). Knyt om härvan löst på några ställen för att undvika trassel. Om garnet färdigt e en härva hoppar man över detta steg. OBS! Kool-Aid färgning funkar endast på animaliska fibrer!
2. Blötlägg garnet i en blandning av lite ättika och mycket vatten (detta för att färgen bättre ska fastna).
3. Välj vilka färger ditt garn ska ha och blanda Kool-Aid pulvret i vatten. Ju mer vatten, desto ljusare färg. (jag började med en ganska stark färg (alltså lite vatten) som jag spädde ut medan jag färgade).
4. Krama garnet försiktigt så att allt onödigt vatten kommer bort och lägg garnet i en form (utan vatten) av nåt slag (i mitt fall svarta lådor som har innehållit mat tror jag). Färga garnet så som du vill ha det. På bilden har jag experimenterat med två olika sätt; det gula garnet låg som på första bild 4 och så har jag målat det genom att med hjälp av en tesked lägga färgen där jag vill ha den och det blåa garnet har jag färgat genom att hälla hela färgblandningen över det hopsnurrade garnet i lådan som på den andra bild 4.
5. Lägg garnet i en micro-säker form och micra garnet på full effekt (jag gjorde det i ungefär 7 minuter).
Låt garnet svalna och skölj sedan av det med vatten av samma temperatur som garnet har för att det inte skall trassla sig.
6. Häng garnet på tork.
7. Beundra ditt fina garn och planera vad du skall göra av det (om du inte redan vet förstås).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar