söndag 7 februari 2016

Sockor till min moster




Garn: Novita Sju Bröder, vinröd
Garnmängd: 104 gram
Stickor: 3,5 mm Knitpro Zing
Mönster: Min moster fyller år idag och jag stickade ett par sockor åt henne i present. Hon gillar rött så jag valde vinrött garn och mönstret ville jag att skulle vara enkelt men ändå ge ett fint resultat. Jag hittade Slippery Socks av Olivia M. och gillade det direkt.
Trots att flätan ser invecklad ut är den väldigt enkel att sticka och tack vare att jag valde ett ganska tjockt garn gick det snabbt att få klart sockorna. Enligt mönstret har sockorna på både fram- och baksidan av skaftet den större flätan som också fortsätter ner över foten och på sidorna av skaftet finns en annan mindre "fläta", men jag valde att bara göra den stora flätan på framsidan av skaftet och ner på foten. Flätan, chart A, görs över 24 maskor och är det enda jag använde från mönstret. Resten av sockan gjorde jag enligt mitt eget mönster för bassockor på 48 maskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar