onsdag 23 september 2015

Kalajoki sockor

Mina gudföräldrar fick varsitt par sockor av mig i julklapp för något år sen och i somras fick jag frågan om jag kunde göra två likadan par till. Det tog inte länge att sticka sockorna, men ganska länge att komma igång med dem. Första färdiga paret är ett par Kalajoki, stickade i Novita Nalle garn på stickor 3 mm. Jag gillar att mönstret är så enkelt men ändå blir så fint och jag har stickat många par sockor av det.
På det här paret provade jag ett för mig nytt sätt att plocka upp maskor på sidan av hällappen, och jag är väldigt nöjd med resultatet. Det blir inga hål alls och det är väldigt enkelt. Jag fattar inte att jag inte fatta det själv tidigare. Hur man gör hittade jag här.
På minskningarna för hälen (under foten) gjorde jag också på ett nytt sätt, dvs. istället för att göra en "ssk" på rätsidan (= lyfta en som om den skulle stickas rät, lyfta en till som om den skulle stickas rät, sätta tillbaka båda på vänster sticka och sticka ihop dem i bakre maskbågen) så gjorde jag så endast första gången. De övriga gångerna stickade jag bara ihop två maskor i bakre maskbågen och det blev mycket snyggare tyckte jag.
Förstås glömde jag att ta en bild på de här båda knepen och nu har jag inte sockorna här mera, så ni får bara tro att det blev bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar