måndag 21 september 2015

Babysockor med flätmönster

I somras köpte jag ett par spetsiga Hiyahiya stickor som jag länge velat testa och här är första stickningen med dem. Testprojektet blev ett par små sockor av resterna av mina sorbet-sockor och för att verkligen få prova stickan gjorde jag ett flätmönster ovanpå sockan. Stickan fungerar väldigt bra till att sticka flätor med, speciellt för mig som inte använder en flätsticka utan lyftar över maskorna med den sticka jag stickar med. Spetsiga är de verkligen, så spetsiga att jag fick lite ont i mitt högra pekfinger som jag använder till att trycka ner den vänstra stickan med.

Att stickans kabel ska snurra i fästet fungerade däremot inte så bra, den gör det nog men det går trögt och märktes inte av så mycket trots att jag stickade med magic loop där kabeln lätt snurrar sig. Kanske är det bara för att den är så ny, eller så fick jag ett dåligt exemplar, men den som kvinnan i butiken visade mig snurrade mycket lättare än vad min gör.

Överlag är jag ändå nöjd över stickan och jag kunde nog tänka mig att ha dem i flera storlekar, för jag gillar att de är så spetsiga.

Sockan då? Garnet är alltså Gjestals Babyull och stickan var storlek 3 mm. Jag stickade sockan över 36 maskor och hälen är en häl med förkortade varv. Flätmönstret som jag använde hela vägen ovanpå sockan tog jag från ett Drops mönster, nummer 115-33. Foten på sockan är 10 cm och borde därför passa en baby upp till 9 månaders ålder. Och så var den omöjlig att få ett bra foto på utan att ha en fot i, men ungefär såhär ser de ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar