tisdag 5 maj 2015

Som tack för hjälpen


Min bil behövde fixas, och som tack för hjälpen önskades ett par yllesockor. Bra deal tyckte jag! Nu är bilen fixad och sockorna är klara. Det blev ett par blåa sockor av garnet 7 Bröder från Novita och jag har stickat dem på stickor 3,5 mm. Det är ett ganska tjockt garn och tjocka stickor (tjocka för mig som nu för tiden mest stickar med 3 mm eller mindre) så det gick snabbt, trots att det handlade om ganska stora sockor. Första sockan blev bra på längden men allt för bred just innan minskningen för tårna, men efter lite funderingar kom jag på ett sätt att göra den smalare och på andra försöket blev den bra. Jag har egentligen inte använt något mönster, utan stickat så som jag lärde mig göra en socka då för många år sen. Lite riktlinjer angående maskantal tog jag från tidningen "Sukkalehti" som Novita gav ut för några år sen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar