fredag 8 maj 2015

En liten rosa kofta


Den här lilla koftan är stickad efter mönstret Bluebell Cardigan av Schneckenstrik med bomullsgarnet Mandarin Petit från Sandnes Garn. Den har varit klar sedan nångång i februari, men väntat på knappar. Nu har också knapparna varit isydda flera veckor, men att få ett foto kan tydligen vara väldigt svårt. Trots att det ju inte tar många minuter. 
Mönstret finns bara i en storlek, för nyfödd, och eftersom min stickfasthet stämmer överens med mönstret borde min kofta passa en ny bebis, men nog ser den otroligt liten ut. Fast det säger jag ju varje gång, trots att jag vet att nyfödda faktiskt är pyttesmå. 
Jag har stickat kroppen fram och tillbaka på stickor 2,75 mm och ärmarna runt på stickor 3,25 mm. Istället för mönstrets "ribbing" har jag i halsen, på knappkanterna (de fem yttersta maskorna i var sida) och längst ner i mudden både på kroppen och ärmarna stickat rätstickning. Mönstret säger ett knapphål högst upp, jag gjorde fem längs med hela kroppen. Just innan mudden på kroppen gjorde jag ett enkelt spetsmönster över sex varv. Det mönstret hittade jag då jag googlade spetsmönster, men nu hittar jag det inte längre så jag kan inte länka till det. Där var det stickat dubbelt med en rätstickad kant emellan, men det passade inte in på min kofta för att den är så liten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar