tisdag 31 mars 2015

Kofta med rutmönster



En babytröja till. Den här finns det inget mönster till, men ungefärligt maskantal har jag tagit från ett mönster på Drops som hade samma stickfasthet som jag fick med garnet Lanett Babyull från Sandnes och stickor 2,5 mm (ärmarna efter resåren gjorde jag på stickor 3 mm eftersom jag stickar spändare då jag stickar runt). Strukturmönstret hittade jag på internet när jag googlade, det består bara av räta och aviga maskor (1 varv rät, 1 varv avigt, 1 varv rät, 1 varv med 3 räta, 1 avig).
Sällan nu för tiden stickar jag koftor och tröjor annat än uppifrån och ner, men den här är faktiskt stickad nerifrån och upp. Vid ärmhålen la jag in ärmarna på samma sticka och gjorde sen raglanminskningar. Knappkanterna är stickade till sist. Om Drops storlekar stämmer borde den här koftan passa ett barn mellan 6-9 månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar