tisdag 17 mars 2015

Mosters babystrømper

Jakten på sockor som sitter kvar på en liten fot fortsätter. Den här gången blev det ett par Mosters babystrømper av Kathrine Gregersen, ett norskt mönster som egentligen bara finns i en bok (Strikk til nøstebarn), men efter några timmars googlande lyckades jag på ett forum hitta en beskrivning på dem som jag översatte till svenska och stickade efter.
Man stickar dem alltså fram och tillbaka. Hälen formades genom att sticka några varv över bara några maskor och sen avmaska och lägga upp nya maskor, och tån formades genom att minska maskor jämnt över hela varvet på några varv. Sen syddes hela sockan ihop baktill. 
Det sista steget är det jag tyckte allra minst om, eftersom jag aldrig får det snyggt då jag syr ihop stickat. Om man inte behövde sy ihop dem skulle jag definitivt göra många fler par. 
Till det här paret använde jag stickor i storleken 2 mm och två olika garnsorter, det grå är Novita Pikkusisko och det rosa är Gjestal Baby Ull.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar