måndag 15 april 2013

Ny lärdom

Jag har lärt mig sticka en ny häl för sockor som stickas uppifrån-ner. Tidigare har jag alltid stickat en häl-lapp och plockat upp maskor på sidorna (förutom en gång på ett par babysockor), men det sättet tycker jag inte om egentligen. Jag har blivit bra på att plocka upp maskor så det blir ganska snyggt men jag tycker att det e jobbigt att få det bra. Med den här nya hälen som jag har lärt mig nu behöver man inte plocka upp några maskor alls, jippi! I mönstret jag följer för sockan blev jag inte klok på hur det var tänkt att man skulle göra hälen så jag googlade lite och sen förstod jag. Hälen heter då short row heel och det e delvis samma sätt att sticka som det jag använder då jag stickar sockor från tån upp. Ganska nöjd med den första hälen på det här sättet blev jag, men det e klart att jag behöver mer övning för att det ska bli riktigt bra. Hälen ser gigantisk ut nu då allting hänger på stickorna men den passar riktigt bra på foten. Lite glest mellan maskorna blev det och det e det jag måste bli bättre på att sticka snyggt. Kanske hälen på andra sockan blir bättre!
Såhär ser hälen ut från båda hållen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar