onsdag 15 april 2015

Handarbetet just nu

För några veckor sen fick jag nånstans, jag minns inte längre var, syn på Veera Välimäkis mönster Kappa och kände genast att jag ville göra den. Jag tror att jag kommer att använda den massor sen när den är klar. Garnet var dessutom på rea hos Titityy så det passade ju bra. Snabb leverans var det också, på några dagar kom det. Mönstret finns i en bok, "Huivileikki", och den lånade jag från bibban. 


En vecka senare såg det ut såhär, dvs. jag hade börjat på andra färgen, och jag funderade hur länge intresset för slätstickning skulle hålla i sig. 


Jag varvade med filten jag håller på med, men efter en vecka till började intresset dala. För både filten och Kappa. Istället fick jag ett sug efter ett mindre projekt, så jag påbörjade ett par Skew socks. Det räckte inte länge så ville jag byta med något annat litet, men ingenting sånt fanns på gång så jag la upp en virkning. Ett litet mjukisdjur av ett nystan rester som fanns hemma. 
Den virkningen fick mig att längta efter mera virkning, men i ullgarn, och jag tog därför tag i att planera en filt som jag har velat göra väldigt länge. Den planeringen tog så gott som hela måndagskvällen och tisdagsförmiddagen, men nu har jag planerat klart och kan börja så fort garnet är köpt. 
Ja, och så längtar jag ju efter en riktigt invecklad röd spetssjal också men har varken hittat det perfekta mönstret eller köpt garnet ännu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar