tisdag 23 juni 2015

Planering

Ingen av bilderna i inlägget är mina egna, men länkar till mönstren och/eller bildkällorna finns under varje bild. 

Ännu är det långt kvar till min semester, men jag har redan länge funderat på vad jag vill ha som semesterstickning. Jag vet att jag vill ha en lite mer invecklad sjalstickning och tänker mig att sjalen ska bli stor, så stor att den bra räcker att täcka rygg, nacke och armar en kväll i soffan, men den ska också passa att bära virad runt halsen utan att blir för bylsig. De mönster jag nu väljer mellan är dessa: 


Peony Perimeter
Regenerate
Jag trodde länge att jag ville ha en röd sjal, men nu kanske jag vill ha en grå istället. Vilket garn jag ska välja har jag inte heller bestämt ännu, men jag skulle gärna prova sticka i Drops Lace. 

Men innan semestern har jag tänkt att jag ska hinna med en kofta till mig själv. Jag har en hel massa nystan av grå Drops Big Merino och några halva nystan av vit, vinröd och mörkgrå. De garnet har redan två gånger varit nästan klara koftor då jag ångrat mig, så nu har jag bestämt att det på tredje försöket ska bli så bra att jag blir nöjd. 
Jag måste bara bestämma mig för ett mönster. Just nu velar jag mellan Idunn och Yellow Brick Road. Eller Riddari, den är också fin. Flerfärgsstickning och aviga varv är däremot inte min favoritstickning och jag tror att garnet är för halt för att steekas (=klippas upp. Om jag alltså stickar koftan runt och sen klipper upp den till en kofta, för att slippa de aviga varven), så jag antar att det blir en Yellow Brick Road. 

Iðunn

Yellow Brick Road

Riddari

Följande projekt på min vill-göra-lista är en kofta till mig själv i tunt garn och gärna skulle jag göra den randig. Men den ska nog göras i ett garn som går att steekas, för aviga varv i en kofta till mig själv på typ stickor 3 mm tror jag inte jag har tålamod, eller ork, till. 

Den här tycker jag är fin, den har jag hittat på Ravelry här

Jag känner på mig att jag kanske inte kommer att tycka att det är så roligt att sticka så många stora plagg efter varandra som det är att planera dem, så jag måste slänga in några mindre saker också. Då kan jag åtminstone känna att jag blir klar med något nångång. Redan nu har jag på gång ett par sockor i tunt garn (ett par Hermione's Everyday Socks) som jag av någon anledning inte tyckte var så roliga att sticka, men för några dagar sedan såg jag en bild på Walking in Surry Hills och de kände jag direkt att jag vill sticka. Sen har jag också länge velat göra ett par Skew i Regias zebra-randiga garn, efter att jag såg en sådan bild på Instagram. Skew är dessutom både ett roligt mönster och så har de en otrolig bra passform. 


3704532404_227f070d7a_n
Hermione's Everyday Socks

Siv_dsc0642_small2
Walking in Surry Hills

 @stickaovirka on Instagram photo 01/01/1970 02:00
Skew Socks. Mönstret finns här och bilden är kopierad härifrån

Så att sånt, inspirationen tar aldrig slut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar