söndag 14 juni 2015

Koftan med fickor

Jag har igen stickat en babytröja, den här gången i storlek 6 månader. Inget mönster följde jag, men nånstans ifrån tog jag antalet maskor trots att jag nu inte kan minnas vilket mönster det var. Garnet är Cascade Yarns Heritage, ett väldigt mjukt garn! Stickan var storlek 3 mm och minns jag rätt hade jag storlek 3,5 mm till ärmarna. Knappkanten gjorde jag samtidigt som resten av tröjan, men jag ville ha den i samma färg som halskanten och mudden så jag hade två nystan mörkblå och bytte färg i båda sidorna.

För att piffa till tröjan lite gjorde jag små fickor framtill genom att plocka upp maskor mellan maskorna (här finns det förklarat) och sedan sticka en fyrkant. Fyrkanten sydde jag sedan fast med "mattress stitch" tekniken. Att välja knappar var den här gången extra svårt eftersom jag ingenstans hittade just en sån färg som skulle matchat tröjans färger.

Dessutom, trots noggrann vägning av garnet, blev det restgarn (av restgarnet) och av det gjorde jag ett par matchande små sockor. De är helt och hållet gjorda på stickor 3 mm, nerifrån och upp med en häl med förkortade varv. Även medan jag stickade sockorna var jag noggrann med att väga garnet men trots det så finns det ännu garn kvar.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar