fredag 13 februari 2015

Pannband

Plötsligt i lördags fick jag en idé om att ett moss-stickat pannband skulle vara fint. Jag använder nästan aldrig mössa (för jag har alltid håret i tofs), men jag har ett "sportpannband" som jag använder flitigt. Ni kanske minns det vita flätmönstrade pannbandet i höstas? Det har jag inte använt en enda gång, av den enkla orsaken att det blev lite för smalt.
Oftast när jag får en idé så vill jag förverkliga den direkt, i det här fallet innebar det att jag redan på lördagskvällen rotade fram ett halvt nystan svart Drops Baby Merino, tog stickor 4 mm och började sticka ett pannband i moss-stickning. Jag gjorde en provisorisk uppläggning, mätte bredden mot mitt "sportpannband" och stickade 1 rät, 1 avig. När längden var bra sydde jag ihop kortsidorna med varandra. På söndag förmiddag var pannbandet klart och jag premiär-använde det då jag gick till jobbet på eftermiddagen. Bra bredd, men kanske aningen för långt för det sluter inte tätt om huvudet och då jag gick hem på kvällen då det var kallare ute var jag tvungen att ha huvan uppe för det blåste igenom pannbandet. Synd, nu lär väl också det här pannbandet bli liggandes i lådan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar