torsdag 12 februari 2015

Molntröjan

Längtan efter att sticka en molntröja började för länge sen, en dag när jag såg den på Maria Carlanders blogg. Hittills har jag väntat med det, dels för att jag inte tyckt att jag kunnat sticka utan mönster, dels för att jag inte kunnat sticka flerfärgsstickning snyggt. Sen dess har jag lärt mig sticka ganska bra på egen hand, utan ett färdigt mönster, och jag har också övat på min flerfärgsstickning. Efter att jag hade stickat de rosa sockorna åt min lillasyster såg jag endast en liten molntröja framför mig, så jag letade upp ett mönster som passade garnet (det blev Little Coffee Bean Cardigan av Elizabeth Smith), tog maskantalet därifrån och stickade sedan en tröja nerifrån och upp på stickor 4 mm. Garnet heter Ville och märket är Viking. Mönstret till molnen (eller vågorna) finns här.

Första gången jag gjorde nedre delen av tröjan lyckades jag riktigt bra med molnmönstret, och nästan ingen brun färg lyste igenom det rosa, men då hade jag räknat fel (molnen hamnade allt för lågt ner på tröjan) och jag fick repa upp ner till mudden och börja om. Andra gången lyckades jag inte riktigt lika bra, men tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd. På ärmarna hade jag sen plötsligt glömt bort enligt vilken storlek jag tog maskantalet (trots att det var dagen efter att jag hade stickat kroppen), och det upptäckte jag först då ärmarna var klara. Men det gick bra ändå. Raglanminskningarna gjorde jag på vartannat varv på var sida om en maska från ärmen och en maska från kroppen, tills halsringningen var ungefär lika många maskor som det stod i mönstret (det stämde ju inte riktigt pga. missen med ärmarna) och då maskade jag löst av. Hela tröjan tog cirka en och en halv dag att sticka (tjockt garn och inget annat att göra..) och borde passa en 3-6 månaders baby, även om proportionerna ser lite sneda ut (är armarna faktiskt sådär långa på ett så litet barn?). 


1 kommentar: