fredag 25 april 2014

Disktrasor

För cirka ett år sen stickade jag min första disktrasa och sedan dess har jag endast använt mig av mina hemstickade trasor. Jag har bara två (eller tre egentligen, men den tredje gillar jag inte) och gillar inte att tvätta så ofta så nu har jag stickat mig två till att variera med. I vitt garn, så nu får jag väl tvätta ännu oftare än tidigare! Så blir det då jag ville använda upp restgarnet. Båda e stickade med mina fyrkantiga 3,5 mm strumpstickor i garnet Blend Bamboo från Hjertegarn. 
Den här är stickad enligt mönstret härifrån och det var ett roligt mönster att sticka. Den e stickad på diagonalen och på vartannat varv lyfter man en maska och stickar en. Man behöver aldrig sticka avigmaskor och det gillar ju jag. På bredaste stället, innan jag började minska igen, hade jag 51 maskor (som en påminnelse till mig själv om jag vill göra flera).  
Den här e stickad fram och tillbaka över 40 maskor och mönstret är 2 räta, 2 aviga i två varv och sen 2 aviga och 2 räta i två varv, upprepat tills den blev en fyrkant. En liten miss blev det i början och slutet där det blev tre varv istället för två, men det stör inte mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar