tisdag 14 januari 2014

Hitofude Cardigan

Roligt mönster att sticka efter då hela koftan stickas i et stycke med början på ärmarna och ryggen. Då jag hade stickat klart enligt mönstret, förutom nedre resåren, tyckte jag att den fortfarande var lite för kort så jag gjorde ännu en gång av mönstret som ökades med en rät maska i var sida av repetitionen (om jag minns rätt) och sen blev jag nöjd med längden. 
För en gångs skull använde jag det garnet som mönstret e gjort i, Madelinetosh Tosh Merino Light. Jag valde färgen Silver Fox.  Ett väldigt mjukt garn som inte sticks och som definitivt var värt varenda euro från skatteåterbäringen! Jag använde stickor nr 3,25 mm och det gick åt två hela nystan och lite från det tredje nystanet. Två nystan hade räckt för mig om jag inte hade förlängt koftan. 
Den här koftan skulle dessutom ha passat perfekt till att visa före-och-efter-blockning bilder på, för det e en så otroligt stor skillnad, men det tänkte jag inte på då. 

2 kommentarer: