lördag 4 januari 2014

Dubbelstickning

Jag har ledig dag idag och den har jag ägnat åt att lära mig en ny stickteknik, nämligen dubbelstickning! Dubbelstickning betyder att man stickar både framsida och baksida av projektet samtidigt och om man gör mönster blir det samma på båda sidor fast i omvända färger. Projektet blir också dubbelt så tjockt som om man stickar "vanligt". Stickar man mönster löper båda trådarna automatiskt med eftersom man gör en maska av var färg, en för framsida och en för baksida, och man behöver inte "knyta trådarna". Det gör att det blir en jämn och fin yta även om man har fler färger. Den som läst min blogg länge vet att flerfärgstickning inte riktigt e min grej, så det här löste ju det problemet + att det blir tjockt, perfekt för mig som alltid fryser! 

Youtube har varit min lärare och först förstod jag inte hur jag skulle göra mönster, så det fick bli en liten lapp med en färg på var sida. 

Skam den som ger sig! Efter det där blev det en liten lapp med ett (fult) hjärta på och sen blev det en lite större lapp med ett hjärta på. 

För en stund sen lade jag upp till ett par vantar (utan att veta varken hur man gör tummen eller minskar för fingrarna då man e klar, men det tar jag då jag kommer dit). Enda problemet e att garnet e så tjockt och löper så trögt så fingrar, händer och armar börjar värka. Ska nog leta reda på ett lite tunnare garn och försöka på nytt. 

Filmerna jag tittade på på Youtube var de här:
Double Knitting Tutorial: Part 1 - Casting On
Double Knitting Tutorial: Part 2 - Reading The Chart 
Double Knitting Tutorial: Part 4 - Finishing
Handledning: Grunden i dubbelstickning. Del 1.
+ en massa sidor som jag hittade då jag googlade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar